Blog
HVA ER LAGERDRIFT?
Vennligst merk at denne siden er AI-oversatt, og vi kan derfor ikke garantere at oversettelsen er helt korrekt eller fullstendig. Du kan alltid lese den opprinnelige engelske versjonen ved å klikke på det engelske flagget øverst til høyre.
Dagligvarene vi kjøper i supermarkedet, klærne vi bestiller fra en nettbutikk, eller gardinene som pynter opp stuen vår, har sannsynligvis vært lagret på et lager en gang. De har blitt tilgjengelige for oss takket være millioner av logistikkprosesser innenfor disse fire veggene. Det er virkelig en magisk verden!
I dette blogginnlegget tar vi en liten tur bak kulissene for å definere hva lagerdrift er, dens hovedfunksjoner, og hvilke beste praksiser vi kan bruke for å optimalisere prosessene.
Hva er lagerdrift egentlig?
Lagerdrift er et sett med prosesser og prosedyrer som sikrer at varer flyter jevnt inn og ut av lageret. Siden fremveksten av netthandel og lagrenes økende rolle i kundens kjøpsreise, har velorganisert lagerdrift blitt en viktig konkurransefordel for selskaper i forsyningskjeden.
Ineffektivitet kan imidlertid svekke kundetilfredsheten og redusere lønnsomheten. Derfor må ledelsen av lagerdriften fokusere på å optimalisere prosessene.
Hva er de viktigste arbeidsoppgavene i lagerdrift?
Vi kan dele oppgavene inn i seks hovedkategorier:
-
Mottak:
Når innkommende varer mottas, kontrolleres og merkes. -
Innplassering:
Plassering av de mottatte varene i lagringsområdet. -
Lagring:
Oppgaver knyttet til å organisere og drive lagringsområdet på en plass- og prosesseffektiv måte. -
Plukking:
Automatisk eller manuell plukking av ordre, enten B2B eller direkte til forbruker.
-
Pakking:
Plukkede varer pakkes i esker på en trygg måte og med så lite luft som mulig. -
Forsendelse:
Overføring av de pakkede eskene til transportfirmaet og registrering av dem for videre levering.
Hvordan drive et lager?
Lagerprosesser kan enten være manuelle eller automatiserte. Et eksempel på manuell drift er når vi bruker en papirplukkliste for å oppfylle ordre. Det samme kan automatiseres ved hjelp av en håndholdt enhet som forteller en lagerarbeider hvor de skal gå, og hvilke oppgaver de skal utføre.
I dag opererer de fleste lagre med en blanding av manuelle og automatiserte prosesser. Automatisering av lagerdrift øker imidlertid jevnt, ettersom selskaper må forbedre ytelseshastigheten og effektiviteten for å møte kundenes krav om et større produktsortiment, mindre pakkestørrelser, raskere leveranser og enkle returer.
Hvordan optimalisere lagerdriften?
Det er to hovedfaktorer som driver kostnader på et lager: tid og plass. Derfor handler det å optimalisere lagerdrift om å redusere utgifter knyttet til disse faktorene uten å kompromittere kvalitet, arbeidssikkerhet eller leveringsopplevelsen. Faktisk, når vi gjør de riktige tingene mer effektivt, kan vi frigjøre ressurser til fremtidige forbedringer.
For å gjøre de riktige tingene trenger vi riktig informasjon og verktøy for å optimalisere og prioritere alle lagerprosesser. Et moderne lagerstyringssystem (WMS) er designet for nettopp dette formålet. Utrustet med kunstig intelligens (AI) samler, analyserer og anvender det informasjon for å forbedre sporbarhet, optimalisere bruk av plass og bevegelser, samt redusere feil.
Her er 4 beste praksiser for lagerdrift ved hjelp av et WMS:
1. Optimalisere plass:
Ved å analysere ordredata med AI kan WMS lære hvilke artikler som ofte bestilles sammen og foreslå å flytte dem til et mer optimalt plukkeområde. Basert på kundenes kjøpemønstre kan det også anbefale å plassere artikler som ofte plukkes sammen, nærmere hverandre.
2. Optimalisere bevegelser:
Ved å velge den neste oppgaven for hver truck basert på nærhet, kan WMS med AI optimalisere varebevegelser. Kjøretid med tomme trucker kan reduseres med opptil 20 %.
3. Optimalisere ressurser:
Mange pakker inneholder unødvendig luft på grunn av feil valg av eske. Dette skaper unødvendig avfall og øker transportutslippene. Et AI-basert WMS kan beregne optimal eskestørrelse for hver forsendelse, med hensyn til både dimensjoner og tilhørende logistikk- og materialkostnader.
4. Optimalisere kommunikasjon:
Kunder ønsker å kunne spore bestillingene sine. Et WMS er en kilde til all relevant informasjon. Ved å integrere programvaren med transportsystemet ditt (TMS) kan du gi kundene kontinuerlige oppdateringer om pakkene deres og holde dem fornøyde. Du kan til og med tilpasse leveringssedler for å styrke merkevaren din.